Slovensky   English  
Home for your business

KONTAKTNÝ FORMULÁR

Ak máte záujem o prenájom kancelárie, prípadne iné otázky alebo pripomienky, neváhajte nás kontaktovať.
Povinné
Povinné
Nepovinné
Povinné
Nepovinné
Povinné

BBC 1 Plus | Médiá o nás

O (ne)úspechu rozhodnú desatiny sekundy

10.04.2012 | HN

V motokárach je pol sekundy rozdielom triedy, tvrdí Radovan Mihálek, zástupca realitného projektu BBC 1 Plus.

V novom projekte HN+ vám každý deň prinášame analýzy, rozhovory, rebríčky, profily dôležitých ľudí z biznisu. Každý druhý utorok predstavíme koníčky manažérov v seriáli Moje vášne.

Lukáš Havlík lukas.havlik@ecopress.sk

Bratislava - Od najlepších slovenských jazdcov na motokárach ho delí necelá sekunda. Napriek takému malému rozdielu ide podľa Radovana Miháleka, slovenského šéfa projektu BBC 1 Plus spoločnosti CA Immo - prvej zelenej kancelárskej budovy v Bratislave, o rozdiel takmer dvoch tried. Keďže sa snaží najlepších postupne dobiehať, sedí v motokáre dva- až trikrát do týždňa: Buď trénuje, alebo preteká.

Začiatok so zalepeným tachometrom

Radovan Mihálek mal vždy blízko k rýchlym autám, no nikdy sa im nevenoval súťažne. Vlani dostal k narodeninám ako darček jazdu na slovenskom športiaku K1 Attack. Na súťažnom okruhu na ňom jazdil asi hodinu. "Neviem, ako rýchlo som išiel, tachometer bol prelepený. Mnohým išlo totiž len o maximálku alebo sledovali rýchlosť tesne pred zákrutami a niekoľko áut porozbíjali. Nadchlo ma riadiť také auto a začal som zvažovať, že začnem jazdiť pravidelne," vraví Mihálek. Jazdiť na okruhu nie je lacná záležitosť, chcel skúsiť niečo menšie. V tom čase sa v bratislavskej Petržalke otvárala motokárová aréna, a keďže mal s tými strojmi už skúsenosti, vybral si motokáry. "Všetci veľkí jazdci z F1 na nich začínali. Je to výborná škola, jazdec sa naučí nájsť ideálnu stopu, kedy má ísť na brzdy, kedy má vo výjazde pridávať. Jednoducho, viac cítiť auto, aby bol rýchlejší. V petržalskej aréne je navyše dosť technická trať. Tunajšie motokáry majú výkon 9 koní, maximálna rýchlosť sa pohybuje do 50 kilometrov," vysvetľuje.

Predbiehanie? Mission Impossible

Čo sa týka predbiehania, sú na tom motokáry podobne ako kráľovská F1. Ak sú jazdci vyrovnaní, je predbehnutie súpera mimoriadne tvrdým orieškom. Z tohto dôvodu je dôležitá kvalifikácia a v samotných pretekoch prvé zákruty. "U nás sa jazdecká kultúra zatiaľ len buduje. V Rakúsku je napríklad zvykom, že ak má rýchlejší pilot pred sebou pomalšieho a zopárkrát ho pri výjazde zo zákruty naťukne, tak ten pomalší ho pustí pred seba. Samozrejme, ak zostávajú do konca pretekov len minúty, pozície sa tvrdo bránia." Ku každému motošportu patria, samozrejme, aj nehody. Halové motokáry nedosahujú veľké rýchlosti, a tak sú vážne zranenia skôr raritou. "Pri pretekoch v Kottingbrunne som spravil hodiny a nato čelne do mňa narazil ďalší jazdec. Keďže som vtedy ešte nemal chrániče, tak som od nárazu do sedačky mal modriny na chrbte niekoľko týždňov," spomína Mihálek.

Najmä vytrvalostné preteky

Radovan Mihálek sa zúčastňuje na niekoľkých seriáloch, najčastejšie súťaží vo vytrvalostných pretekoch. Keďže u nás je kvalitných jazdcov menej, musel sa spolu s kamarátmi vybrať do zahraničia. "Podarilo sa nám získať miesto v pretekárskom seriáli AIM, čo sú rakúske indoorové majstrovstvá v motokárach. Tu je konkurencia skutočne veľmi silná," približuje Mihálek. Protivníci sú v tomto seriáli skutočne silní, niektorí z nich sa dokonca zúčastňujú aj na majstrovstvách sveta. "Tento rok sme sa išli prioritne učiť, a tak sme boli radi aj z 13. miesto, čo bol náš najlepší výsledok," dodáva. AIM je tímovou súťažou. Ide o vytrvalostné, 12-hodinové preteky, čo by jeden človek fyzicky nezvládol. Motokáry totiž nemajú posilňovače riadenia, a preto sú ruky veľmi namáhané. Jazdci sa striedajú po jednej hodine, väčšinou sú šiesti a každý z nich absolvuje dve hodinové jazdy. Víťazí tím, ktorý prejde najviac kôl. "Záleží na jednotlivých okruhoch, no najlepší väčšinou atakujú tisíc okruhov, čo je približne 500-kilometrová vzdialenosť. Priemerná rýchlosť je teda okolo 40 kilometrov za hodinu," vysvetľuje Mihálek. Preteká však aj na Slovensku, napríklad v súťaži trojčlenných tímov Indoor Cart Cup, ktorá je zrejme najprestížnejšia u nás. "V tomto seriáli sme nemali stabilné miesto, ale na posledných pretekoch sme skončili na štvrtom mieste, len dve desatiny sekundy za tretím," uviedol lízingový riaditeľ prvého projektu zelenej kancelárskej budovy v Bratislave BBC 1 Plus. Pri vytrvalostných pretekoch je dôležitá aj samotná fyzická kondícia. Zvládnuť jednu hodinu jazdy nie je veľký problém, ak je však tých hodín viac, telo sa začne ozývať. "Pri dvanásťhodinovkách medzi jazdami nie je na väčší oddych, prípadne ani spánok, čas. Bez kondície začne jazdec robiť chyby. Najčastejšie preto chodievam behať, väčšinou 6 až 12 kilometrov," vysvetľuje Mihálek.

Pretekať chce vonku aj na okruhoch

Automobilové športy nikdy neboli lacnou záležitosťou. Platí to aj o motokárach, tie sú pritom zrejme najlacnejším motošportom. "Ak rátam náklady len pokiaľ ide o jazdenie, bez presunov, stravy a podobných položiek, tak mesačne miniem približne 400 eur. Niekedy je to aj viac, záleží na pretekoch, na ktorých štartujem," počíta Mihálek. Náklady mu v blízkom čase ešte porastú. Chce totiž začať jazdiť aj na vonkajších okruhoch, kde sa súťaží na silnejších strojoch a do hry vstupuje aj ďalší dôležitý faktor - počasie. Vyskúša si jazdu aj na silnejšom vozidle. Na pocity zo svojej jazdy v K1 Attack nezabudol, tento rok bude jazdiť na svojom aute. V najbližších týždňoch by mu mal prísť Nissan 370Z, upravený na pretekanie, ale aj na jazdu po normálnych cestách. Na tých nikdy nebol cestným pirátom, aj keď, ako priznáva, občas poruší nejaký predpis. "Často sa vyšantím na okruhoch.Pre mňa je jazdenie najmä relax a mám rád aj vzrušenie zo súťaženia. O samotnú rýchlosť až tak nejde. Podobne ako biznis, ktorému sa venujem, je pretekanie najmä o precíznosti. Niekedy je rozumnejšie viac pribrzdiť a lepšie trafiť zákrutu," uzatvára Radovan Mihálek.

Skúsenosti aj odovzdáva

Skúsenosti pilota sa rátajú na nalietané hodiny, skúsenosti jazdca na najazdené kilometre. Okrem samotných súťaží tak Mihálek aj trénuje. "Snažím sa ísť so skúsenejšími jazdcami. Zavesím sa za nich zavesiť, sledujem stopu, v ktorých miestach idú skôr na brzdy alebo skôr pridávajú." vraví. Ďalšia súťaž, na ktorej sa zúčastňuje, je Team Racing Challenge. Ide o dvojhodinové preteky dvojčlenných tímov. Pre neho majú zvláštnu príchuť. "V našej ,autíčkarskej' skupine sme sa dohodli, že si do tímu zoberieme niekoho nového a naučíme ho jazdiť. Ja som si vybral bývalého obchodného partnera." Mihálek s ním aj trénuje. Snaží sa sledovať jeho jazdu, v petržalskej aréne je na to vhodná vyvýšená plošina. Partnerovi radí, kde chodí neskoro na brzdy, kde ho vynáša, prípadne mu prekĺzavajú kolesá. "V seriáli súťažia aj iné tímy, s ktorými takúto dohodu nemáme. Napriek tomu sme zatiaľ na dobrom treťom mieste," pochvaľuje si.

Kto je Radovan Mihálek Vyštudoval žurnalistiku na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Od roku 2003 bol konateľom realitnej agentúry ORBYT. V roku 2008 prešiel na pozíciu projektového konzultanta v Penta Investments Limited. Od minulého roka je slovenským zástupcom spoločnosti CA Immo pre projektBBC 1 Plus, prvej ekologickej kancelárskej budovy v Bratislave.

Dotazník

- Ako ste sa dostali tam, kde ste dnes?

Vždy ma zaujímala ekonomická stránka projektov. Štruktúra realitných obchodov je natoľko zložitá, komplexná, že ma to veľmi baví.

# Koľko hodín denne trávite priemerne v práci? Dnes asi 10 až 11 hodín. Kedysi to bolo viac. Cez víkendy sa snažím nepracovať, radšej potiahnem dlhšie cez týždeň.

- Čo máte na svojej práci najradšej?

Vyjednávanie a získavanie klienta. Niekedy aj samotné zistenie, že klient niečo hľadá a ja sa mu snažím vyhovieť.

- Čo máte na svojej práci najmenej rád?

Samotné doťahovanie zmluvnej stránky. Pokiaľ je to možné, rád to prenechám našim právnikom.

" Protivníci sú v tomto seriáli naozaj silní, niektorí z nich sa dokonca zúčastňujú aj na majstrovstvách sveta.

Autor: Lukáš Havlík

© 2018 CA Immobilien Anlagen AG – All Rights Reserved. Powered by SIMPLE WEB